Omega-wat?

Vis- , schaal- en schelpdieren zijn een goede bron van eiwitten, vitamine B en verschillende mineralen. Dat denk je nu waarschijnlijk: ‘Ja, dat wist ik ook wel. But what’s new?’. Weet je ook waar die goede werking van vis onder andere door komt? Zuiver Eten neemt je mee in het verhaal achter de kracht van visolie en omega 3.

Bij kamertemperatuur is vet afkomstig van een vis in een vloeibare vorm. En daarom wordt visvet meestal visolie genoemd. Doordat zeedieren hun leven doorbrengen in koud water bevatten zij ongewoon veel onverzadigde omega-3 vetzuren. Het menselijk lichaam heeft dit vetzuur heel hard nodig, maar kan dit alleen uit voeding halen. Omega-3 is namelijk in eerste instantie essentieel voor de ontwikkeling en werking van de hersenen, het netvlies en het centraal zenuwstelsel. Hierdoor is het vetzuur voor kinderen nog belangrijker.

De werking van omega-3

Het immuunsysteem heeft de neiging om letsel in het lichaam tegen te gaan door een ontsteking te veroorzaken. Door deze ontsteking worden de cellen in de omgeving van het letsel gedood als voorbereiding op het herstelproces. Maar sommige van deze ontstekingen houden zichzelf in stand en kunnen schade aan het lichaam veroorzaken zoals bijvoorbeeld schade aan de aderen. Voeding met veel omega-3 vetzuren gaat deze reactie van het immuunsysteem tegen en verkleint daardoor de kans op hart- en vaatziekten. Daarbij remt omega-3 het ontstaan van bloedstolsels, die op hun beurt weer beroertes veroorzaken. Er is nog 1 belangrijke functie van omega-3: het cholesterol in het bloed wordt verlaagd, waardoor de slagaderen minder beschadigd worden.

Het advies van Zuiver Eten

Vind een manier om regelmatig maar met mate zeevis te eten. Één keer in de week is het advies, vaker vis eten kan, maar je lichaam heeft in principe voldoende aan eenmaal per week. Zorg dat je de vis haalt bij een specialist die een snelle omzet heeft en zorg dat de zeedieren goed gaar zijn. Dus ga naar een goede visboer, zoek een goed recept op en maak het zelf klaar of ga naar een goed restaurant in de buurt om je wekelijkse portie (het liefst wilde) vis te eten!

p.s. Mocht je niet gelukkig worden van het eten van vis dan is er ook een shortcut: het slikken van visolie of algenolie. Deze supplementen zijn echter behoorlijk prijzig en de werking ervan nog steeds niet volledig aangetoond. Wij zeggen: go get your fishy!

(bron: ‘Over Eten’ door Harold McGee, advies over visconsumptie van het Voedingscentrum)

 

2017-01-17T16:53:24+02:00augustus 24th, 2016|Geen categorie|0 Comments

Leave A Comment